Enkele dingen die je moet weten over Cochabamba

1 april 2017 - Cochabamba, Bolivia

Hallo! Ik ben gelukkig weer helemaal fit, nadat ik de eerste paar weken niet lekker was. Graag wil ik jullie wat leuke feitjes over Cochabamba vertellen (sommige dingen gelden voor heel Bolivia).

- Je kan hier drinken kopen in zakjes. In de supermarkt verkopen ze zakjes melk (raar). Op straat kan je water kopen in een zakje en bijvoorbeeld met een rietje opdrinken (ook raar).

- De stad stinkt best wel. Het verkeer stinkt, de markt stinkt en sommige mensen stinken.

- Als je met een biljet wilt betalen waar een minuscuul stukje af is, weigeren ze dit vaak (in mijn geval 3 keer). Gelukkig had ik in een restaurant geluk en namen ze het aan.

- De haarverf pakt wat roder uit dan gedacht.

- Wc-papiertjes gooi je niet in de wc, maar in een prullenbakje naast de wc (is even wennen).

- Lokale gerechten: chorizo, pique, chicharron, gefrituurde lama (allemaal gegeten) en koeienhart (niet gegeten, vind ik eng)

- De kinderen leren hier op school vooral kopiëren en ja en amen zeggen. wij merken op onze stage dat ze niet goed hun fantasie kunnen gebruiken of zomaar hun mening durven te geven. Ze worden dan verlegen en lijken zich te schamen. Heel wat anders dan de kinderen in Nederland!

- Ik moet een uur reizen naar mijn stage. Onderweg kan ik heerlijk staren naar de bergen, de omgeving is echt heel mooi :)

- Internet.... niet zo heel geweldig hier. Op zich niet erg, behalve als je met je familie wilt kletsen in je vrije tijd en het internet ligt er heel het weekend uit.

Volgend weekend staat er een tripje naar Sucre op de planning. We hebben gehoord dat je daar bitterballen kan eten. We zijn pas 2 maanden in Bolivia maar een paar bitterballekes zouden er wel in gaan! Plus ze hebben daar de beste chocolade van Bolivia. Oh en het is een hele mooie stad.

Hasta luego!

1. Mieke:
    1 april 2017
    Aaalemaaaal aaanders hè. Had je en Bassie-rode haardos terwijl je je gefrituurde lama zat te eten met een drankje uit een zakje van ongescheurd geld? Die bergen lijken me een geweldige staarervaring, enjoy!! Tot de volgende keer, als internet het weer eens doet. XXX
  2. Zusje:
    1 april 2017
    Joehoeeee! Klinkt allemaal goed, leg de zakjes drinken maar vast koud.
    Ik zal kijken of ik wat mora ovenbitterballen voor je kan meesmokkelen. Geniet van deze gekke en leuke stad!!!
  3. Jacqueline:
    1 april 2017
    Volgens mij is mooi rood niet lelijk! En de stank zal niet wennen, maar de bijzondere herinneringen wel! Tot wanneer zijn jullie daar?
    groetzzzzz!
  4. Gonnie:
    1 april 2017
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt in Bolivia en de verschillen ziet. Het leven in Nederland is best goed hè? Ben benieuwd wat er in die bitterballen zit.